



Bulan Mac ni adalah bulan yg agak istimewa bagi aku sebab pertama kali dapat mencuba aktiviti kayak ni. Terima kasihlah pada SPS133 yg memuatkan silibus KAYAK dalam Outdoor Recreation. Sebelum ni bukan tak teringin nak mencuba, tapi tak berkesempatan & tak ada org yg berminat nak join sama. Sebagai seorg rakyat Malaysia yg lazimnya penyegan, mencuba kayak seorg diri amat jarang berlaku..heheh..
Apepun, biarlah aku mula dari anatomy of kayak.. Di bahagian depan kayak dipanggil bow, di bahagian belakang pula stern. Jika 2 seater kayak, org yg di depan digelar bowman dan di belakang digelar sternman. Bahagian bawah kayak pula digelar hull. Manakala sisi di sebelah kiri dan kanan dipanggil port side & starboard side. Permukaan rata dihadapan bowman pula digelar fore deck. Kebanyakan kayak adalah sit-inside kayak. Tempat duduknya dipanggil seat dan ruang duduknya itu dipanggil cockpit. Manakala di sekeliling atau di mulut cockpit itu pula digelar cuoming. Sebuah kayak tidak akan lengkap tanpa paddle. Paddle ini berpemegang(shaft) dan dua belah blade. Kedua2 blade ni biasanya unparallel dan dipanggil 'feathered blade', tujuannya ialah untuk mengurangkan rintangan angin. Permukaan atas blade yg berbentuk sudu digelar front-of-blade manakala di sebelah belakangnya digelar back-of-blade. Paddle yg sesuai ialah apabila didirikan, tangan akan dapat mencapai hingga ke hujung blade. Sebelum aku terlupa, semua org termasuk pensyarah & fasilitator diwajibkan memakai PFD(personal floatation device) sebelum turun ke air. Jadi menunjukkan pemakaian PFD ni sangatlah penting dalam setiap aktiviti air, seperti kayak ni. Tak mengira sama ada seseorg tu expert atau novice dan mahir berenang atau tidak.. Malang itu tidak berbau, jika berbau senang lah kita mempersiapkan diri, ye tak....
Okey, nak naik ke kayak ni pun ada cara jugak. Kayak mestilah rapat ke tebing dan masuk dari sebelah port side @ kiri kayak. Kalau berdua, bowman akan masuk dulu. Dan dia akan imbangkan kayak semasa sternman pula masuk. Jika tersilap langkah, dua2 akan capsize dengan percuma..
Cara nak pegang paddle yg betul ialah dengan mengangkatnya separas bahu, tangan kita akan berbentuk L, dan ikut keselesaan masing2. Tangan kanan memegang kejap pada shaft tu, manakala tangan kiri akan loose sedikit untuk memudahkan pengayuhan. Di sini aku akan ceritakan pengalaman berkayak dengan partner, sebab tak berpeluang mencuba kayak single. Kedua2nya mesti mengayuh serentak, dan lazimnya bowman yg akan bagi arahan sama ada nak ke kiri, ke kanan, stop @ turn. Untuk stop, bowman akan hentikan kayuhan dan sengkang paddle di sebelah kiri @ kanan, sternman pun akan ikut berhenti dengan menyengkang paddle di opposite side. Untuk turn right, kayuhan akan dibuat dari sebelah kiri dan begitulah sebaliknya. Untuk turn 180', bowman akan forward paddle dan sternman akan back paddle from the opposite side. Untuk rapat ke tebing pula, kedua2nya akan tarik air dgn paddle dan buat bentuk S, hinggalah dah rapat ke tebing.
Dengan diguide oleh lecturer2 dan fasilitator2, kami dapat belajar dan mencuba sendiri bagaimana utk rafting(kumpul & rapatkan semua kayak), utk tukar posisi semasa rafting, utk self-rescue semasa capsize dan T-rescue. Untuk rafting, main kayak akan stop dan tegakkan paddle, bermakna semua dipanggil berkumpul di situ. Semua akan datang & pegang kayak2 di sebelah utk rapatkan satu sama lain. Semasa tukar posisi, mestilah dibuat seorg demi seorg. Tak boleh serentak. Kawan2 yg lain akan pegang kayak2 yg berdekatan utk stabilkan keadaan. Proses ni selalunya dibuat semasa ekspedisi kayak, sebab mungkin ada yg dah tak kuat & tak ada tenaga nak mengayuh, boleh lah mereka tukar pasangan.
Aku disuruh oleh En. Hisyam utk cuba self-rescue dengan brader Hastha. Alhamdulillah, bila dah capsize tu kami cepat2 keluarkan diri dari kayak & cuba terbalikkan semula kayak secepat mungkin sebelum air banyak masuk dan memberatkan kayak. Bila kayak dah kembali ke posisinya, proses nak panjat balik utk masuk pun agak mencabar. Bowman kena cuba panjat dari tengah, sambil sternman imbangkan kayak supaya tak capsize semula. Begitu juga sebaliknya. Bila dua2 dah selamat, kami berpeluang utk bantu kawan kami buat T-rescue sebab kayaknya dah tenggelam dan dimasuki air. Caranya, kawan kami tu tarik kayak dia dan cuba naikkan di bahagian hadapan kayak kami sambil dibantu oleh bowman. Dia akan jongkang-jongkitkan kayaknya itu untuk keluarkan air. Setelah dah ok, dia pun naik semula ke atas kayaknya. Kami pun mendayung semula ke port asal kami tadi.
Tamatlah sudah sesi berkayak pada hari itu. Lega sebab dah selesai, dan tak banyak minum air tasik yg keruh tu. Sebab terdengar cerita, ada yg hampir kenyang dek terminum air tasik yg Wallahualam tu...
Sesiapa yg nak mengikuti ekspedisi berkayak ni, persiapkanlah diri dulu. Tangan mesti nak kuat, especially bila berkayak di laut atau white-water kayak(di sungai). Kalau di Tasik Shah Alam yg tenang tu pun ada yg tercungap2, bayangkan aje kalau di laut....
*Gambar yg aku sertakan ni bukan lah pada hari yg kami capsize tu, tapi hanyalah sebagai gambar ilustrasi. Ni gambar semasa pengenalan kepada kayak..
No comments:
Post a Comment