Friday 2 April 2010

hei...Mambang Tanah...





Pada hari yg kedua tu jugak, kami dijinak2kan dengan asal usul kami iaitu tanah.. Kami berkumpul reramai di roundabout menunggu arahan seterusnya dari En. Yasir. Dia mengagihkan lipatan kain yg dikerat panjang, berwarna biru kain sekolah. Dengan taat, kami pun mengikut arahannya supaya mengikat mata masing2 utk mengaburi penglihatan kami. Kami diberitahu bahawa kami akan dibawa berjalan mengexplore terowong yg terdapat berhampiran Tasik Sungai Kuning. Perasaan dalam hati bercampur-baur dengan excited & bimbangkan keselamatan kami. Dengan mata yg celik pun kemalangan berlaku, inikan pulak… Walaubagaimanapun, kepercayaan yg tinggi aku letakkan pada semua yg mengendalikan aktiviti ni. Mereka lebih berpengalaman dalam aktiviti2 lasak, mesti dah terbukti selamat, barulah aktiviti ni diteruskan sampai ke hari ini, ye tak….

Setiap seorg diberi nombor, aku nombor yg ke-6. Kami berjalan dalam barisan mengikut nombor, berpimpin tangan dengan orang yg di depan dan di belakang. Oleh kerana hilang deria penglihatan, kami menggunakan deria yg masih ada iaitu pendengaran & pertuturan. Mereka yg di depan akan warning mereka yg di belakang jika terdapat apa2 halangan di depan. Dan mesej tu akan dikongsi hinggalah sampai kepada mereka yg di belakang sekali.

Kemudian, kami sampai ke kawasan berpasir yg aku teka Gelanggang Pasir. Kami disuruh duduk bersila dan tunggu.. Dalam masa menunggu ni aku sentiasa pastikan hubungan dengan kawan sebelah tak terputus, iaitu kami sentiasa berkomunikasi. Saje tanye khabar, ok ke tak, masih ada di sebelah ke? Kawan di depan beritahu yg seorg demi seorg dah ditarik entah ke mana. Ini menguatkan lagi gabra aku. Ape lagi yg boleh aku buat, selain bertawakal. Kemudian, kedengaran kawan di depanku bangun. Aduh.., giliranku dah dekat ni. Akhirnya, tiba giliranku. Aku dipesan supaya pegang tali yg disediakan. Tali tu hendaklah sentiasa berada di bahagian kiri badanku dan janganlah dilepaskan kalau tak nak sesat. Aku perlu mengikut ke mana saja tali tu pergi. Kalau tali tu ke bawah, ke bawah lah aku.. Aku mengangguk tanda faham.

Aku dilepaskan seorg diri dengan hanya berpandukan seutas tali di sebelah kiriku. Aku berjalan perlahan2 dan semakin menuruni cerun. Aku berjalan itik dan kemudiannya tunduk utk masuk ke dalam air yg aku bayangkan paya. Dalam hati terdetik, janganlah ada pacat@lintah dalam air ni. Di dasar paya ni berselut, menyebabkan aku sukar nak melangkah. Kena bergerak perlahan, setapak demi setapak. Nasib baik kasut tak tercabut dan melekat dalam paya ni(macam2 yg aku fikirkan..) Lepas dah redah paya, aku sampai ke tebing yg berlumut. Aku panjat tebing tu dengan menggenggam apa yg sempat aku capai di situ. Kemudian tali tu terarah ke bawah, yg aku bayangkan ialah longkang. Aku raba bukaan longkang tu, tak besar sangat. So, aku terpaksa merangkak utk ke sebelah sana. Sesampai di sebelah sana, aku rasa dicurah dengan air lumpur yg pekat(dari baunya). Hmm.., lengkaplah seluruh badanku kini bergelumang lumpur.. Aku berjalan lagi meredah lumpur dan lecah, lalu di bawah kayu melintang(juga merangkak), dicurah lagi air lumpur, sambil diselitkan dedaun kayu di kepala. Aku tak dapat bayangkan, macam manalah rupa aku sekarang ni. Akhirnya aku disuruh duduk di atas sebatang kayu dan tunggu. Agaknya yg lain belum habis lagi ni..

Aku kemudiannya dipanggil oleh kengkawan yg lain utk berkumpul. Dengan hanya berpandukan suara, kami bergerak membuat satu kumpulan. Bila headcount balik, rupanya tak cukup seorg. Siasat punya siasat, rupanya yg tercicir tu, adik Zarif. Jenuh kami jerit panggil dia, dia tak mahu datang. Ada yg kata, itu mungkin bukan suara Zarif. Mungkin trick je. Ada juga yg tak kuasa nak pergi beramai2 mencari dia, kenapa tidak dia yg seorg datang mendapatkan kami? Macam2 yg kami fikir. Ada antara kami yg bertanyakan soalan password utk memastikan suara itu benar suara Zarif(seperti, siapa kawan sekhemahnya?). Nasib baik dia dapat jawab satu daripada soalan tu, so kami yakin suara tu kepunyaan Zarif. Dengan semangat teamwork, kami yg ramai ni beralah & bergerak beramai2 berpimpin tangan berpandukan suara Zarif.

Sesampainya di tempat Zarif, dia memberitahu dia sebenarnya dilarang bergerak. Aku dah agak dah, ini semua adalah satu ujian. Nak tengok kami ni sabar ke tak. Kemudian, kami diminta berdiri dalam barisan & senyum. Alamak..., kena tangkap gambar la pulak... Sabar je. Lepas menaiki lebih kurang tujuh anak tangga, kami diminta duduk & kemudian ikatan mata dibuka. Ya Allah, comotnya masing2. Dalam hati terdetik rasa bangga sebab dapat completekan aktiviti tu, dan bersyukur sangat sebab semuanya selamat.

Dalam perjalanan balik ke khemah, sempat kami tengok trail yg kami dah lalu tadi. Hmm.., boleh tahan jugak mencabarnye. Salute dengan diri sendiri heheh.. Kalau tak dalam keadaan bertutup mata, mesti aku pikir dua tiga kali nak lalu trail tu..

Terasa insaf dengan diri sendiri sebab sebelum ni tak sedar yg penglihatan kita yg Allah bagi tu sangatlah penting utk buat ape pun. Take things for granted. Inilah perasaan org buta yg teraba2 nak melintas jalan. Bersyukur yg tak terhingga pada tuhan sebab aku di antara yg bertuah dikurniakan penglihatan utk melihat dunia Nya....

5 comments:

Mohd Hazriq Abu Zarin said...

mcm baru blk dr sawah je..

Azyun Akmar said...

Ye btl ... kalau kita buka mata tak tentu lagi kita nak buat ... Anyway salute la Abby dpt jugak buat ...

abby salih said...

time kasih jugak atas semangat kawan2...

abby salih said...

hi john!

haaJie shafiee said...

superbb!!!!! chaiyokkk...