Monday 5 April 2010

Orienteering & Navigation










Pada hari ke 3 selepas dah digelar Survivor, kami dikejutkan pula dgn aktiviti Navigation Orienteering. Ia diberi nama Navigation Orienteering kerana ada combination between these two dalam game ni. Navigation ni ada unsur2 treasure hunt, manakala Orienteering pula ada unsur2 treasure hunt yg ber tunjuk arah menggunakan compass reading.

Orienteering adalah sukan rekreasi yang memerlukan imbangan diantara koordinasi fizikal dan mental dengan baik. Peserta perlu mengemudikan arah dirinya dari satu titik kawalan ke satu titik kawalan yang lain dengan berpandukan kepada peta dan kompas yang diberikan yang telah ditandakan diatas peta dan ditentukan dipermukaan bumi mengikut susunan tertentu. Orienteering bermaksud peta, hutan dan adventure. Sukan ini boleh diibaratkan gabungan antara sukan merentas desa (cross-country), pandu arah(navigation) dan acara mencari harta karun (tressure-hunt). Ia meliputi berbagai bidang latihan, kaedah mainan dan pertandingan disamping menyediakan ruang eksplorasi, cabaran dan risiko tersendiri. Terdapat empat kaedah orienteering dijalankan mengikut ketetapan Persekutuan Orienteering Antarabangsa (IOF) iaitu Foot-O, MB-O, Ski-O dan Trail-O. Di negara ini, hanya kaedah Foot-O yang mudah untuk dilakukan, antaranya adalah :-
- Orienteering Merentas Desa (Cross-Country Orienteering)
- Orienteering Bermarkah (Score Orienteering)
- Orienteering Jalanraya (Street Orienteering)
- Orienteering Bukit (Mountain Orienteering)
- Orienteering Malam (Night Orienteering)
- Orienteering Berganti-ganti (Relay Orienteering)
- Norwegian Event

Sebelum memulakan game, kami diminta menyalin ke lapan2 check-point(CP) yg telah diberitahu dalam peta yg telah disediakan. Kami diberi taklimat tentang nak mula di CP mana dan juga masa game tamat. Kami diminta pulang tempat permulaan dalam masa sejam stengah regardless tamat atau tidak. CP pertama kami ialah pondok di depan tasik. Kami punch dan terus menuju ke CP yg seterusnya. Mengikut peta yg kami dah tandakan tadi, kami perlu meredah trail yg agak jauh utk sampai ke CP kedua ni. Setelah berjalan diselangseli dgn berjogging dlm lebih kurang 1 km, kami ternampak control marker yg striking tu disangkut di tepi pokok. Mula2 suspen jugak sebab antara CP 1 dan CP 2 ni agak jauh, ingatkan dah sesat. Sempat jugaklah pacat buat 4-5 check-point kat badan aku ni masa lalu kat trail tu.. Yang herannye, takde pulak Amir kena gigit. Atau mungkin pacat tu pacat jantan..

Lepas dah keluar dari hutan pacat, kami tembus ke Jalan Berani. Aku terfikir bagaimana jalan ni mendapat namanya.. CP seterusnya di Taman Rempah dan cluenya ialah bus stand. Di sini aku nak buat pengakuan sikit.. Semasa berjogging ke Taman Rempah, sebuah bas persiaran yg pemandunya berhati mulia memberhentikan bas & mempelawa kami naik. Utk tak menghampakan pemandu bas, memandangkan hari yg terik & semangat nak menang yg tinggi, kami pun naik. Kami tumpang bas tu hingga ke bus stand yg juga CP 3, alhamdulillah.. Tu rezeki namanya..heheh.. Lgpun dlm taklimat tak dinyatakan any restrictions..(nak sedapkan hati) Di control marker tu terdapat bearing utk CP seterusnya, so kami perlu cari guna kompas. Dalam Taman Rempah itu sendiri ada dua lg CP yg ada menunjukkan bearing, barulah kami sampai ke Titi Gantung. Lepas ke sana kami ke Menara Tinjau yg cantik pemandangannya, Titi Gantung dan Rumah/Chalet Melayu. Lepas dah punch di sana, kami bertembung dgn kereta En Hafis & En Dasri. Mereka suruh kami hentikan game dan pulang ke CP mula sebab masa dah tamat. Frust sungguh rasanya sebab kami tengah semangat nak habiskan game ni..

On the way back tu kami lalu CP yg ke 6, kami masuk juga sebab dah dekat. Cp yg ke 7 kami tak pegi sebab jauh, kena masuk dlm tasik. CP 8 pula memang di tepi jalan kami nak balik tu, iaitu menara abseiling. Kami cuba juga jenguk2 kalau nampak dari bawah, tapi takde. Macam dah kena removed je.. So, kami pun serahkan control card kami pada En. Yasir. Ingatkan kot ada hadiah heheh, pemenang kedua pun jadilah. Game kami tamat di situ. Mereka dah lambat nak ke smayang Jumaat rupanya.

Keesokan harinya pun ada aktiviti orienteering, tapi kali ni kami yg sediakan landasan. Kami dibahagikan pada 2 group, 6 org segroup. Bermula pada CP yg sama, kami berpecah. Kami ke barat dan mereka ke arah timur. Kami berazam nak buat landasan yg paling susah sebab dah tentu mereka pun akan kenakan kami. Kami tembak bearing ke sebatang pokok, dah sampai di pokok tu kami tembak lagi dgn bearing yg sama ke pokok yg lain pula. Dengan alasan biar jauh sikit dan mencabar. Semua org ambil giliran utk set satu CP. Lepas dah siapkan kesemua 5 CP, kami pulang ke CP mula. Rupanya mereka dah siap ada menunggu. Aik, cepatnye mereka siap, senang ke..? Tanya kami dalam hati. Kami serahkan landasan yg dah siap tu pada organizer. Landasan bertukar tangan. Kami akan buat landasan yg mereka dah sediakan. Group ber 6 dah pecah dua, jadi bertiga. So, siapa antara kami dua group yg paling cepat diangkat sebagai pemenang.

Group Hastha dilepaskan dulu. Kami menyusul kemudian. Rupanya tak susah sangat pun landasan mereka. Rasa guilty timbul dalam diri kami, kesiannya mereka.. Nak buat macamana, adat permainan mesti nak menang heheh.. Kami sampai di CP akhir, rupanya kami ketinggalan hanya beberapa minit je dari group Hastha. Kumpulan yg buat landasan kami tadi belum pulang2. Hanya 10 minit kemudian baru mereka sampai dengan muka masam mencuka. Rupanya ada yg luka semasa hendak punch di control marker. Maafkan kami ye, kami janji tak buat lagi. Ada yg berlawak nak bawa kes ni ke mahkamah, huhu.. Tapi classmate kami ni memang best, marah habis di situ. Tak simpan dalam hati..

So, dari game ni kami dapat pelajari macam mana nak sediakan aktiviti orienteering ni. Bearing mestilah tepat, sebab kalau lari sikit pun boleh tersasar jauh. Control marker tu janganlah diletakkan di tempat yg merbahayakan peserta. Yg penting kiraan masa, kalau landasan senang pun tapi masa kiraan panjang, macam mana nak menang..

No comments: